söndag 21 augusti 2022

1200-tals kläder del 2: röd mellanklänning

När jag skulle sy mig en 1200-tals klänning tittade jag på vad som fanns från Sverige rörande denna typ av plagg. Här återfann jag Södserköpingsskorteln, som tolkats som ett damplagg, dock återstår det bara mitten delen av klänningen. Överdelen och nederdelen fattas. Det samma gäller på ärmarna. Därför har jag valt att använda mig av en herrplagg: Moselundskjorteln från Danmark för att den är mer bevarad. Dateringen för dessa plagg är ungefär den samma och det passar ju bra. M har sprund fram och bak medan S har en haldskiptan (mi-parti) skurning som innebär att den har två delar mer än M som bara är av en färg och inte har fram och bak panelerna i två delar.

 Det roliga med detta plagg är att kilarna i sidorna i bak går upp till axlarna på var sin sida av mitt-våden. Jag körde även på ärmar med sprund för att kunna ta på och av ärmarna när jag vill. Ett av de egenskaperna med mellanklänningar från denna tid som fick mig att vilja göra ett sådant plagg.

Jag sydde klänningen med ett tunt garn som var väldigt nära i nyans med tyget som är av tunt ylle kypert. Det var kul att se hur fint allt blev när sömmarna lades. Att ha sprund mellan ärmen och kroppen på klänningen underlättar stort när man ska komma åt och lägga sömmar.

Nu när jag skriver detta så inser jag att min dokumentation inte är så bra. Jag ser inte alls hur många delar det är i beskrivningen (det ska vara 10 delar), inte heller hur ärmarna är konstruerade (de är S-formade och snäva runt handleden, se nedan). Så jag fick nu passa på och rita in detta i min bok. Där av de finns med på bilden ovan. :P


Plagget är väldigt brett och lågt. Den måste vara lång för att kunna dras upp i bältet vid höften utan att vara allt för kort. Genom att ha den så vid gör att det med lätthet går att ta av ärmarna medan klänningen sitter på kroppen med ett bälte som tyget vid livet hänger slappt över. Detta överhäng av tyg kan även användas som en ficka upptäckte jag när jag gjorde en liten film på området.



 
  Jag älskar verkligen denna klänning, den är så skön och praktisk. Är det en väldigt varm dag så är detta en av de bästa plaggen jag kan ha på mig. Kanske därför som jag inte kan hitta en enda bild på plagget när jag har den på mig rakt framifrån eller rakt bakifrån. Inte heller med armarna i ärmarna. För det är så skönt att ha dem ur!:P Om någon är intresserad av denna tidsperiod så kan jag varmt rekommendera den, kläderna är sköna och praktiska samt snygga enligt min mening! 

1 kommentar:

  1. Har sedan 20 år tillbaka en surcot som har samma typ av ärm som på din, fast annan skärning. Mycket praktiskt o lite ovanligt.

    SvaraRadera