söndag 18 oktober 2015

Fäktbyxor

För länge sedan gjorde jag en brottarjacka. Den baserades på de brottarjackor som man kunde köpa förut med en egen variant på.

Nu har jag gjort mig ett par fäktbyxor! Dessa byxor är också till viss del baserad på andra fäktbyxor som man kan köpa.

Tyget jag valde var svart jeanstyg. Det hittade jag som stuvbit i en butik för ca 100 kronor om jag mins rätt.

I går tog jag mig ann att börja med mönstret. Jag utgick ifrån ett par rätt vanliga raka byxor utan fickor. Mönstret fick jag för länge sedan inför mitt första lajv som jag var på.

Det viktigaste med fäktbyxorna är att de sitter högt om magen som skydd, har bra rörelsevidd och går nedanför knäna.

Mina byxor består av fyra huvudsakliga bitar, två i fram och två i bak. Över magen har jag satt en dubbelvikt band som jag även använder som knäppning med ett kardborreband samt ett blixtlås i gylfen. Under knäna har jag satt band med en bit resår på så att den går att vidgas lite när man ska ta på och av sig dem.

Jag är rätt nöjd med det mesta av byxorna. Själva knäppningen i midjan borde jag ha gjort annorlunda. Men jag var lat och gjorde det helt i en enda rak bit.

Och så här blev de!:
Många andra fäktbyxor har hängslen. Men det har jag hoppat över. Det samma är bakfickan som också brukar finnas. Många har även mer skydd i form av skumgummi i sytt eller som man sätter ner i fickor på sidan av benen. Om jag känner behov av något av detta vid något tillfälle så kanske jag skaffa också. Men just nu är jag nöjd med det jag har åstadkommit. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar