fredag 24 mars 2017

Förvaring av gamla batterier och lampor

Under längre tid har jag försökt hitta ett system för hur vi hemma ska förvara de olika fraktioner av sopper som man har hemma. När det kommer till batterier och ljuskällor har jag haft svårt att hitta bra förvaring till. Ett tag hade vi plastpåsar som hängde i en klump med påsen till apoteket. Men det var ohållbart då glödlampor kunde ramla ner i golvet och gå sönder när man skulle lägga ner något i en av dem. Jag har sätt andra ha småpåsar som är specialgjorda för just detta ändamål i stil med små pappkassar fast i plast. Men jag ville inte köpa nya saker utan använda mig av sånt jag har hemma.

Efter att ha glott på massa bilder på olika typer av pyssel så fick jag se hur man har klätt in pappkartonger på olika sätt. Detta inspirerade mig till hur jag skulle göra.


Jag hittade hemma två kartonger som passade bra som jag skar till till rätt storlek samt tejpade ihop den ena så att den blev mer stadig då den hade stora gluggar i sidorna.


Sen var det dags att hitta tyg att klä in lådorna med. Det blev en del rotande i spillbitslådan.  Högen med småbitar av tyg blir annars bara större och större. Alltid kul när man blir av med tygbitar som annars inte kommer att användas för de är så små. Ena biten var resterna av ett påslakan som även hade används som testtyg till andra projekt. Så släng inte gamla sängkläder som inte ska användas i sängen längre. Finns alltid något man kan göra med dem!


I stället för att göra en mall så ställde jag den första lådan på tyget, limmade med det enda limmet jag hade till hands, papperslim, sidorna på plats för att sedan sy ihop kanterna. Inte det absolut bästa sättet att göra det på. Men det var så det gick till. :P

Till den andra lådan så hade jag en spillbit som var en remsa. Den klippte jag till två långa bitar som räcker runt kartongen och två fyrkanter som skulle bli botten. Efter det sydde jag ihop två påsar som jag klädde in lådan med.  Den påsen som minst ful ut blev den som sattes på utsidan. Den innersta veks över kanten och syddes fast på utsidan. Blev dock inte något foto på detta.


På båda lådorna klippte jag sen ut två bitar tyg som syddes fast som symboler för det som skulle stoppas ner i dem. Dessa är definitivt inte det snyggaste jag har gjort, nästan tvärtom. Men de är funktionella och förhoppningsvis kommer underlätta hanteringen av just batterier och ljuskällor.

Har tankar på att sätta på handtag på dem samt sätta ihop lådorna med kardborrband. Kanske något som jag gör i framtiden.

1 kommentar:

  1. Ser väl bra ut. Jag skulle inte sätta kardborreband. Kardborreband kan vara svåra att dela på släta ytor, har du otur lossnar tyget från lådan istället. En pappersklämma skulle jag föredra. Skickar exempel på klämman på messen.

    SvaraRadera