söndag 1 april 2018

Gotländsk kvinnodräkt från 900-tal del 2 - att sätta på sig plagget.

När jag gjorde första inlägget om min gotländska peplos så hade jag tyvärr inga bilder på hur den såg ut innan namn tog på sig den. Så här kommer en lite steg för steg med hur plagget sätts ihop.

Peplosen består av två raka stycken som är ens längd på klänningen gånger nervikning över bröstkorg samt skuldror. För att lättast ta på sig den så lägger man ner dem på en plan yta.


Man viker sedan ner den delen som ska hänga ner i fram och bak. Tänk på att vill man ha så lite sömmar synliga som möjligt på invikningarna på kanterna så ha dem in mot kroppen och se det som plaggets avigsida. Dessa sömmar kommer dock att synas i det som viks ut i fram. Man kan sätta ett brickband eller dyrlikt på sömmen så att det blir lite finare. Dock vet jag inte om det finns belägg för det.


Nästa steg är att lägga ihop plaggen. Jag brukar ta tag i toppen på våderna och lägga ihop dem aviga mot aviga. Sen dra man upp dem och skakar lite så de ligger jämt mot varandra.


För att förtydliga hur de ligger emot varandra tog jag även denna bild.


Sedan sätter man dit nålarna på ett avstånd som kan vara passande för att kunna få in sitt huvud i plagget.


Nu ska man i teorin kunna dra plagget över huvudet. Brukar gå bra för min del. Jag vet inte om det finns ett specifikt sett att sätta i bronsnålarna. De nålar jag har köpt har en ögla i toppen. Där kan man sätta i en snodd som man drar runt spetsen på nålen efter man har trät på nålen. Det kommer göra att den sitter bättre på plats. Dock har jag inte testat det än. Men jag har gjort en håruppsättning med den modellen enligt en folkvandringstida förlaga (se Bennett 1987, s. 105ff). Visserligen var det inte hål i den nålen som jag använde då, men det funkade bra iallafall.


Jag avslutar med en bild på mina spännen och nålar. Så man kan få en bättre uppfattning om hur de ser ut. Mitt mål är att efterlikna gravarna i Fröjel som jag nämnde i förra inlägget. Dock har jag i nuläget enbart djurhuvudformadespännen från dessa gravar. Men har två dräcktnålar som kommer från andra delar av Gotland samt ett tvåflikigtspänne som också har hittats på Goltand, men som är vanligare på fastlandet. Så småningom kommer jag skaffa ett dosspänne. Men det krävs en del sparande innan jag kan köpa dem.




Källhänvisning
Bennett, A. (1987) Graven religiös och social symbol - strukturer i folkvandringstidens gravskick i Mälarområdet Theses and papers in north-european archaeology 18, Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar