söndag 1 mars 2020

Gröna 1400-tals strumpeband


Nu var det dags att börja göra nya strumpeband till mina hosor. Under alla år har jag använt mig av ett grovgarnit grått brickband (syns i mitten bilden nedan). Men nu skulle det bli ändring på det. Jag har sedan ett tag tidigare två små söljor som jag har köpt just för detta ändamål.

  

Jag valde ut ett tunt grönt garn och började lägga upp varpen. Tanken var ett finmönstrat enfärgat fiskbensmönster. Jag tog alla mina hornbrickor, 15 stycken, och började väva. Men jag insåg rätt snart att bandet jag höll på med blev för brett. Jag hade även börjat misstänka att jag var för trött i huvudet för att tänka klart när jag räknade ut längden på bandet. Mycket riktigt, bandet blev bara som ett strumpeband och inte för två. Jag vävde klart bandet och började genast på ett nytt betydligt längre band med färre brickor.


Nu blev det tre brickpar och de högra brickorna träddes in från höger och de vänstra träddes in från vänster. Min tanke var att det skulle bli breda V:n som avlöste varandra. Men till min förvåning blev det så att mönstret på den högra sidan blev tre spikraka ränder som gick i bandets längdriktning medan det på den vänstra sidan blev de snedgående linjerna som jag väntade mig. När jag vände och började vrida brickorna åt andra hållet bytte mönstret sida och blev spegelvänt. Jag har inte varit med om detta tidigare så jag blev så fascinerad.


Tyvärr en bit in i vävningen gick två sen en tredje varpgarn av så jag var tvungen att göra en knut där och börja väva igen en bit längre fram. Jag blev då mer uppmärksam på hur hårdhänt jag hanterade varpen. Mina brickor har rätt breda insidor på hålen som varpen går igenom och tyvärr rätt vassa kanter och det bidrog till att den gnagde av varpen. Bandet blev precis lång nog för två strumpeband och det var en fröjd att sy fast den på söljorna. Jag ser fram emot att använda dem på mina röda hosor till min gula mellanklänning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar