tisdag 7 april 2020

Peplos blir byxor

Jag hade en peplos liggandes hemma som var av ett ylletyg som jag inte var nöjd med. Jag var av inte heller nöjd med skurningen på plagget så jag slutade använda peplosen. Jag hade däremot ett behov av mysbyxor att lufsa omkring hemma med.

Efter att ha sprättat inte bara sömmar som höll ihop plagget utan även en onödigt tät fållning så sydde jag tillslut ett par byxor! Jag använde mig av samma mönster som till mina knäbyxor, men bara som en grund. Jag gjorde bandet i midjan kortare och satte inte dit några hällor. Byxbenen kanske blev lite för vida. Men det går att fixa till i efterhand.


Byxorna blev mysiga och oväntat värmande för att vara av ett så pass tunt tyg. Så tummen upp, nu kommer jag kunna mysa ordentligt. :)

Så om du har ett plagg hemma som du inte trivs med, tänk på om du kanske skulle göra något annat med det. Du kanske skapar dit favoritplagg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar