torsdag 2 juli 2020

Ätbart utanför hyreshus

Som barn hade jag lyckan att få vara i små torparstugor som kommunen hyrde ut för en billig penning. Där hade jag tillgång till naturen och det som mina föräldrar valde att odla. Det var inte mycket. Men jag kunde ändå plocka blåbär, jordgubbar, hallon, smultron. I det stora lägenhetskomplexet som jag växte upp i (stort för den ort jag växte upp i) fanns det alltid vinbärsbuskar och krusbär.



Nu när jag är vuxen har jag inte sådant till mitt förfogande runt min lägenhet. Trodde jag. Förra året tog vi, min fästman och jag, och började plocka de äpplen som växte i de äppelträd som står framför vår port. Vi har sneglat i många år på dem men nu tog vi tag i det. Vi hade äpplen i veckor efter det!


Jag hittade även smultron i en slänt precis bredvid vårt hus! Jag har nu hittat minst fem olika platser längs gångstigen runt mitt hus där jag kan plocka smultron, och allt inom en strecka på knappt en kilometer!



En god vän till mig hittade en fläderbuske på sin tomt efter hen rev ner en annan buske för något år sedan. Vi började då diskutera hur man ser att det är en fläderbuske och fann nu för några dagar sen att vi har en fläder buske precis bredvid vår balkong. Jag kan till och med klippa fläderknippen från balkongen! De blommar för fullt nu och jag har gjort saft, vi har även torkat fläderblommor samt gjort te på färsk fläder.

Förra året plockade jag detta förhand
på 20 min precis utanför mitt hus.


Vi bor bredvid en skog och det finns en del stigar att gå omkring i. Jag har nu även identifierat en hel del hallonbuskar som jag bara väntar på ska få mogna bär. För inte tala om alla blåbär och lingonris som finns bara några meter från mig i skogen. Blåbären håller på och mognar nu. Det är bara en tidsfråga innan jag går ut och plockar. Får se hur mycket blåbär jag orkar plocka.

Det är intressant vad man kan finna i sin omgivning. Om du bor i en lägenhet så titta runt omkring dig om du inte redan har gjort det. Titta på vilka växter som växer där du är, har du skog nära så har du en guldgruva där! Är du sugen på att skörda men inte kan plantera hemma, ut i skogen och plocka i skogens skafferi! Titta i dikeskanterna där det är lite mer sandigt, där lär du hitta smultron!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar