onsdag 28 juli 2021

Laga en cykelkorg och gjorde en spelbräda

Vi var några dagar hos min bror knivsmeden Jörgen Fundin och passade på att använda hans verkstad. Jag hade länge velat ha spelet Solitär och var sugen på att gör ett nytt spel (se när jag gjorde en version av tornet här). Så jag gjorde mig en spelbräda hos honom. Jag passade även på att själv laga en cykelkorg, som han hade fått med sig hem innan pandemin, vars upphängningskrokar hade gått av och var allmänt rostig.



Solitär



Jörgen hade en träplanka som skulle passa samt kulor från ett kullager som verkade ha rätt dimensioner till brädan.
 

Efter en del mätande och ritande visade det sig att jag inte fick plats med diket runt kulorna där de borttaga brukar placeras. Men det är inte det viktigaste när det kommer till att kunna spela spelet så jag skippade diket helt. Jag är själv förvånad över hur fort jag ritade upp placeringen för groparna till kulorna.


För att få till groparna för kulorna använde jag en pelarborr som var inställd på en millimeter djupare än kulorna behöver vara för att jag glömde jämna ut ytan innan jag ritade. Det var kul att få använda en sådan maskin igen.


Slipningen efteråt gjorde jag med en slipmaskin med två olika storlekar sandpapper. Även detta var kul.


En dremel använde jag sedan till att fixa till hålen. De blev inte helt jämna men nog för att jag ska vara nöjd.


När själva brädan var klar var det dags att olja in den så den skulle må bra. 


Kulorna från kullagret rengjorde jag och de blev jätte fina. De var så snygga i burken de rengjordes i när de skimrade som små speglar.


Spelbrädet blev redigt fint och jag gillar känslan av att flytta kulorna på den. Så jag är nöjd!

Cykelkorg



När det kom till cykelkorgen var en av krokarna havt av samt att den hade massa rost. Detta behövdes återgäldas.


Först fram med vinkelslipen! Här ska krokarna bort. Även första gången med det verktyget. 


Min bror hade förberett med delar av aluminium som jag slipade till, han böjde dem sedan innan jag borrade hål i dem och skruvade fast på korgen.


Sen var det dags att slipa bort rosten på korgen.


För att hindra rosten i framtiden sprejade jag allt utom plattorna på insidan med svart lack.


Det blev redigt snyggt! 


Jag fick lite krympplast på skruvarna för att skydda cykeln. Avvikande grönt blev fint mot det svarta.




Jag är redigt nöjd. Den blev så snygg! Förhoppningsvis håller den längre denna gång än tidigare. Jag känner mig så lyckligt lottad som kan ta med trasiga saker till min bror och få dem lagade. Men det är tragiskt att man som privatperson måste ha själv eller känna någon som har utrustning för metall- eller andra hårda materialhantverk för att kunna laga saker. Vore bra om det fanns i varje tätort likt träningsanläggningar för hantverk. Där skulle man kunna hyra utrustning per timme, gå en kurs eller hyra en "PT" så man gör saker säkert. För det vore så onödigt att slänga min korg för att en krok var av. Nu kan den leva vidare och är mycket snyggare än tidigare.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar