söndag 17 augusti 2014

Lösärmar

Till min 1400-tals klänning har jag varierat ärmarna i tre olika stadier, var av den andra helt utan ärmar i väntan på att skapa rätt ärmar. Detta för att mönstret jag använde mig av inte förklarade hur jag skulle göra ärmarna ordentligt. Detta har inneburit att mina första lösärmar, gjorda av samma material som klänningen, blev för korta eller helt enkelt fel.
Vänster är det första ärmen jag gjorde och till höger den nya.

Till förra medeltidsveckan köpte jag ett blått brokadtyg som jag under veckan sydde nya ärmar av. För att få fast ärmarna krävs det nålar som de sitter uppe med. De nålar jag köpte först var av koppar och klarade inte alls av påfrestningen. De böjde sig och var förkorta, detta resulterade i att plaggen inte satt ihop.

I år hade jag inte bara rätt ärmar till klänningen, nu köpte jag även rätt typ av nålar. Det var en fröjd att sätta fast ärmarna denna gång. Det gick smidigare och det kändes stadigare än någonsin. Ren lycka spred sig i kroppen. Nu kan jag vara lika snygg som på målningarna!
Bilden är från 1400-talet. Källan vet jag dock inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar