onsdag 1 oktober 2014

Tankar om fiskbensmönstrat tyg.

Det finns, som det ska vara, olika åsikter om vikingatida tyger. Inte så konstigt då det vi har här uppe i Sverige är bara små fragment.

En stor skillnad finns det rörande fiskbensmönstrat tyg. En del anser att detta inte användes till kläder, kanske bara till inredning. Andra anser att detta visst användes under vikingatiden till kläder. Fiskbensmönster är en typ av kypert teknik. Man lägger varpen på ett sätt så tyget får massa V:n i sig. Om man väver ett V och sedan väver tillbaka åt samma håll som det var tidigare så blir det en fyrkant. Det kallas diamantkypert, får den en prick i mitten kallas det nålsöga. (Jag hoppas jag har förstått principerna rätt då detta är inte riktigt mitt område.) De som anser att fiskbensmönstrat inte är en del av de tyger man använde under vikingatid till kläder talar om att det var de andra två kypertvävteknikerna som man använde sig av till klädestyg.
Här är exempel på fiskbensmönstrat
och gåsöga samt diamantkypert.
Det är otroligt vad snygga linnehanddukar är!

Jag tror nog att fiskbensmönstrat användes till både lite av varje. Själv så har jag haft fiskbensmönstrat till mina vikingatida kläder förut och kommer fortsätta med det. För några dagar sedan kom jag över ett jätte fint fiskbensmönstrat ylletyg på Erikshjälpens butik. Det var inte så mycket men kommer räcka till en kaftan till mig. :)

Anledningen till att jag kom in på hela diskussionen om kypert var att jag hade köpt tyg, frågat folk på ett forum om vad jag kunde göra för historiska kläder i det tyget. Tyget var fiskbensmönstrat och fick då svaret att det inte var populärt under medeltiden (den tid som jag ville sy något till) eller vikingatid. Jag blev då fundersam och kontaktade min gamla chef som även är textilarkeolog och fick svar att visst kan du använda det till vikingatid. Jag fick även veta att hennes bok om vikingatida kvinnokläder, som hon håller på och gör nu, finns i utställningsform som tillfällig utställning på Museum Gustavianum och är en serie som har varit under ett tag och kommer att fortsätta några månader till! För den som är nyfiken så går det att få tag på den via deras hemsida i pdf format!

Ni kan nå det här!
http://www.gustavianum.uu.se/utstallningar/tillfalliga-utstallningar/bucklor-pa-behagen---vikingatida-kvinnodrakt-berattar/


1 kommentar:

  1. Tyvärr fanns inte sidan när jag tittade. Jag kanske är för sent ute.

    SvaraRadera