tisdag 16 december 2014

Bra och dåliga sy program på tv.

På tv brukar man kunna se program där folk som tävlar i att sy och det handlar oftast om modekläder. Det är sällan som jag tycker något av det som de syr är snyggt. Inte ofta heller som jag känner mig inspirerad av dem att göra något själv. I mångt och mycket känns programmen, inte alla tack och lov, vara gjorda för att de ska gnälla på varandra. Något som jag finner extremt ointressant. Jag vill bara veta vad det är för utmaning, hur det går för dem att sy och resultatet. Vem som vinner är för mig oftast ointressant.

Nu i höstas har det gått två underbara program på Ur.se som går tvärt emot dessa program. Ett av dessa är Kvalitet (http://www.ur.se/Produkter?q=kvalitet) och handlar om kläder i stort. Här får man veta vem som tillverkar vad, vilka material som finns och hur de framställs, vad man ska tänka på när man köper saker eller fixar till det man har och mycket mycket mer. Helt underbart program som jag starkt rekommenderar till alla!

Det andra programmet heter Sy, sy, sy (http://www.ur.se/Produkter/184049-Sy-sy-sy-T-shirt) och handlar om en grupp ungdomar i olika åldrar som får sy kläder helt efter sina egna intressen. I vardera program går de även igenom vissa kläders historia som t-tröjan, luvtröjan och klänningen. Detta är ett program som verkligen inspirerar mig att vilja sy och det är så skönt att se folk som syr för att de vill inte för att de ska vara bäst och vinna. Dessutom är det skönt att höra en programledare som säger att det är okey att det är lite snett och vint på det man gör, du har ju ändå gjort den själv! Man behöver höra det i bland, speciellt när man som jag har massa sjukt duktiga människor som vänner som skapar underbara kreationer hela tiden. Då behöver man någon som säger, lugn det är ju jätte bra det du gör ändå!


1 kommentar: