fredag 26 december 2014

Experiment med tryck på tyg.

Jag har under längre tid velat trycka egna motiv på kläder. Därför köpte jag tyg färg. När jag satte mig för att göra mitt första tryck så blev det bara skit av det. Färgen som jag valt, gul, var så konstig att hur mycket jag än hade på tyget så täckte det inte ordentligt. Jag lyckades tillslut att få ett extremt tjockt lager och lät det torka. När jag tittade på tyget igen ett halvt dygn senare så hade nästa all pigment i färgen försvunnit. Mitt förtroende blev het grusat. Men efter att min fästman hade testat samma färg och de andra konstaterade vi att det var den gula som var usel. Med detta väcktes åter min lust att göra motiv på tyg.

Andra gången var det samma motiv som förra gången, en figur som är vår inofficiella symbol för brottningsgruppen i den fäktförening jag är med i, denna gång skulle den bli i svart. Jag använde en plast som tydligen är gjord för just dessa ändamål att göra mallen i. Färgen duttade jag på med en helt vanlig disksvamp, funka jätte bra! Blev lite för mycket färg, men annars så är jag väldigt nöjd. Visst rann färg under mallen, men det var nog mest för att mallen var för tunn på vissa ställen. Tyget är lite svårt att få rakt och det påverkar nog det hela också.


Efter detta kunde jag inte bärga mig till jag gjorde ett nytt motiv! Denna gång blev det min bror Jörgen Fundins snygga döskalle motiv som utgångspunkt.

Först ritade jag av bilden från min dator på ett papper för att sedan föra över den till plasten. Samma som förra gången. 


Det är inte det lättaste att klippa ut ett motiv i plasten. En kort vass sax är det bästa redskapet enligt min mening.


Efter att i evigheter klippt, vilat handen och klippt igen så kunde jag placera motivet på tyget!

Jag är extremt nöjd med resultatet! Denna grova variant av motivet passar väl med dess utformning. I detta fall använde jag kanske lite för lite färg. Men det blir mycket bra ändå! :D

1 kommentar:

  1. Vart läckert den andra du gjorde. Den första tycker jag ser gullig ut, den har sin charm.

    SvaraRadera