fredag 27 mars 2015

Smockad särkt + flamlänsk klänning = helt rätt!

Förra året sydde jag en Flamländsk pigdräkt. Dessa var pigor från landet som bar dem. (Se tidigare inlägg)
 
 
Förra helgen blev jag klar med en smockad särk. Båda är jag otroligt nöjd med! Tanken var att jag skulle göra en Bumla till särken. (Se mer i inlägget innan detta.)
 
 
Dock blev jag ytterst glad när jag fann denna bild på en flamländsk kvinna:
 
"Joachim BEUCKELAER_Is one of the Flemish and Dutch artistians who have painted the girl in front of a fireplace." Tagen från någon hemsida på nätet.
 I lördags var jag och min fästman i Vasaborgen för att planera inför Uppsala Vasafestival (www.vasafestival.wordpress.com). Då passade jag på att testa en combo mellan dessa plagg. Och här kommer resultatet:
 
Här försöker jag fixa en håruppsättning som är likt den på målningen ovan. Jag har flätat in ett band i håret och virat den delen som sticker ut från flätan runt huvudet. Inte perfekt men ett försök. :P

 
Här ser man särken och klänningen utan linneöverdelen som tillhör dräkten. Jag gillar skurningen på klänningens kontrast mot särken!
 
 
När man är i ett museum måste man ju använda lite rekvisita vid bildtagning. :D
 
Jag är mycket nöjd och kommer se fram emot att jobba i dräkten under festivalen!

2 kommentarer: