onsdag 17 juni 2015

Sköldehamnshättan (Skjoldehamn)

Sköldehamnshättan (Skjoldehamn) är ett intressant plagg. Det finns en massa olika tolkningar på hur den ska se ut och är gjort. Roligast är just att det finns så mycket kvar av den! Plagget är daterad till 1000 talet.


Första gången jag kom i kontakt med den var när en vän berättade hur den var konstruerad. Jag blev så fascinerad då jag bara har gjort struthättor mer eller mindre baserade på Bockstensmannens hätta. Dock kommer jag inte gå in på vad som skiljer dem åt mer än att den senare har en lång strut och är mer böjande i formerna och den tidigare är en långsmal del och två mindre fyrkanter. I länkarna nedan finner ni mer information om Sköldehamnshättan som bara är några av det som finns på nätet:

https://www.pinterest.com/pin/405535141420429764/

https://nattmal.wordpress.com/2015/03/03/skjoldehamnshattan/

https://hantverkat.wordpress.com/category/vikingatid/

Då jag gjorde detta plagg första gången så hade jag bara tillgång till följande bok:

 
 
Dock blev jag fundersam då den information jag fick från början var att denna hätta skulle vara helt rak i fram. Men jag gjorde som det stod och detta blev resultatet:
 
 
Efter att ha snurrat runt på nätet lite och hittat bilder på själva plagget i fråga så fann jag att det inte behövde sticka ut i fram. Så jag tog bort avsmalningen vid ansiktet och sydde ihop det hela:
 

 
Denna hetta gjorde jag som julklapp till min fästman. Och jag ville ha en själv också. Så då var det bara att sy en egen! Som tur var hade jag lite mer tyg som låg hemma som passade mycket bra. Så då var det bara att sätta igång! Så här blev den:
 

 
Denna hätta är mycket skön och sitter jätte bra! Tyvärr så har jag inga bilder där jag har den på mig dock. Men mysig är den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar