söndag 21 juni 2015

Laga skor

För många år sedan gjorde jag ett försök att lära mig göra medeltidaskor. Jag gjorde ett par som blev fel och i förlängningen fula. Då insåg jag att jag inte tycker om att jobba i läder och att göra skor inte var något för mig.

Senare fick jag ett par medeltida skor av mina vänner på min födelsedag. Jag älskar dessa skor och har gjort det från början! Tyvärr så har jag nu typ åtta år senare slitit ut dem. En av dem fick ett hål i hälen genom både ovanlädret och den stödjande delen i bak. Båda skorna töjdes även ut med tiden i ovanlädret så att till slut så tappade jag dem när jag försökte gå.

Dessa skor har länge varit en ångest grej för mig och jag har funderat flyktigt på hur jag skulle laga dem och tiden gick.

Men nu så har jag äntligen lagat dem! I går tog jag mod till mig och bad min fästman om hjälp. Jag tvättade rent dem, tog på mig dem för att sedan mäta ut vart vi skulle göra snittet för att sy in den vänstra skon först. Vi gjorde två snitt ett på var sin långsida för att sedan med syl förbereda för tråden. Det var pilligt som väntat men jag hade ovanligt trevligt medan jag sydde mina skosömmar.

Resultatet blev rätt bra! Jag är rätt nöjd med detta:

 
När det kommer till den högra skon blev det lite mer besvärligt då det inte räckte med två snitt och sy ihop. Hälen var även trasig och behövdes sy igen. I stället för en vanlig dubbelsöm så försökte jag göra en variant av korsstygn först på den inre stödlädret och sedan på ovanlädret.
 
Resultatet av detta blev bättre än förväntat. Inget jämna stygn men det förväntade jag mig inte heller. Får se hur länge de håller. Men fina blev de!
 
 

1 kommentar:

  1. Nu har jag burit mina lagade skor under fyra dagar. Lagningarna fungerar jätte bra och jag är toknöjd! :D

    SvaraRadera