söndag 25 mars 2018

Yorvikhätta

Jag har länge velat ha något på huvudet till mina yngre järnålderskläder. Så nu har jag äntligen gjort en Yorvikhätta. Den är inte i siden som originalen är i. Men det bryr jag mig inte om. Jag behöver en huvudbonad som fans på 900-talet som har något med den nordiska kulturområdet att göra. Detta blir bra tills jag hittar en huvudbonad från samma tid på Gotland som jag nu försöker att fokusera på.


Den är gjord i ett mellan tjockt ylle, detta har gjort att den är lite mer kantig än vad den skulle ha varit om den var gjord av ett tunnare följsammare tyg. Tycker dock att den sitter fint på huvudet och känns bra. Jag knyter den i nacken med ett brickband som jag har vävt med två brickor och det funkar bra.




Ser fram emot att kunna testa den med de kläder jag håller på och syr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar