lördag 17 augusti 2019

1400-tals turban 1:2

I ett tidigare inlägg visade jag hur man kunde vira sin turban. Efter det har jag sett mer på målningar och andra bilder från 1400-talet och insett att jag tidigare har tänkt helt fel. Jag har inte förstått att hur turbanen har utvecklats.

För om jag nu har förstått det rätt så är det som var haklin och slöja i ett är det som blev en turban. Det vill säga man knyter eller nålar fast ett tre meter långt tygstycke i nacken och snurrar den runt huvud och ibland även hals på olika moderiktiga sätt. Eller bara på det sätt som passar bäst just då.

Jag har tagit till mig detta och här kommer en ny film, som jag denna gång planerade själv att filma, med min nya kunskaper. Hoppas det kommer till någons nöjde att se.

Denna teknik är betydligt enklare att göra än den jag gjorde från början.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar