söndag 29 juni 2014

History 1888 = Steampunk

Nu är ett av mina syprojekt klart och i går var det dags att använda den på riktigt. Steampunkfestival i Gävle och jag var så taggad! Märkligt nog så har hela detta syprojekt varit något av ett ihopkastande för mig. Ändå blev det bra!

Då det var mitt första försök till 1800-talskläder så började jag med den enklaste typen av mönster och det som var lättast att få tag på. Det blev ”History 1888”. Tyget var vanlig bomullstyg i ljusgrönt med gröna ränder och prickar samt vitt tyg i fram på jackan.


Jag måste erkänna att jag var extremt slarvig hela projektet igenom. Därför blev jag så förvånad över att jag fick komplemanger för min dräkt på festivalen. Jag blev generad för jag vet att jag kan bättre än det här. Nästa dräkt får inte bli lika ihophafsad. Men det är något med att hantera bomull som är svårt för mig. Jag vet liksom inte riktigt hur jag ska göra och då blev det så här för jag kände att jag ändå inte behärskade materialet. Nu i efterhand så har jag insätt att jag har lärt mig saker under projektet så det kommer nog kännas annorlunda nästa gång jag jobbar i bomull. J
Som man ser på min vänstra sida så har jag vid ett tidigare tillfälle
fastnat i en dörr när jag gick ut. Det tog ett tag innan jag listade ut
hur jag skulle åtgärda det. Tyvärr hade jag inte gjort det innan
bilden togs.:P


En sak som är roligt med just Steampunk är att jag kan sy massa synliga sömmar med maskin, nästan helst i kontrasterande färger mot själva plagget då man kan utnyttja det som en steampunkeffekt! Något som är helt nytt för mig som nästan enbart har hållit på med forntid och medeltid innan.

1 kommentar: