måndag 9 juni 2014

Smockning

Ett av mina stora projekt som jag nämnde i tidigare inlägg är en 1500-tals flamländsk dräkt. Under 1500-talet var det mycket modernt med höga kragar. Dessa gjordes med så kallad smockning.


Detta är en teknik jag aldrig har gjort förut. Så det var lite nervöst att börja med detta då det är nära brodyr. Jag har aldrig varit så intresserad av att brodera. Det ligger inte naturligt för mig och jag tycker jag får kämpa mycket för att sy någorlunda snyggt. På grund av detta brukar jag hålla mig borta från sånt. Men nu var det ändå dags.

Jag hittade på nätet en sida där man kunde få lära sig smocka: http://www.sysidan.se/cldoc/2628.htm. På sidan visar det hur man metodiskt börjar med att göra ett rutnät på ett papper, sticker hål i hörnen på rutorna, lägger på pappret på tyget, trycker igenom med en penna för att få prickar på tyget. Dessa prickar syr man sedan ihop två och två i rader. Dessa bildar sedan ett tredimensionellt veckat mönster.


Först testade jag på en liten bit linne. Mest för att jag skulle lära mig själva principen. Jag blev riktigt nöjd med mitt första försök och slängde mig på ett större projekt: Krage till min 1500-talare.


Redan från början förstod jag att detta inte skulle bli likadant. Detta tyg, ett slaktat haklin, var mycket mjukare än det andra. Trådarna i väven var inte lika fasta i sig själv heller.


Resultatet blev ändå rätt okey. De tydliga åsarna som skulle bli mellan de olika smockade klungorna blev inte alls lika markanta. Får dock se om detta fungerar som fuskkrage tills jag har gjort en hel undersärk till den flamländska klänningen. Men jag är rätt nöjd ändå. :)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar