tisdag 8 oktober 2019

Modda kappa med innerficka och reflexer.

Nyligen köpte jag en begagnad kappa. Den hade trasigt foder i ena ärmhålan som var lätt att laga.


Kappan hade, som vanligt med jackor och kappor för kvinnor, ingen innerficka något som störde mig. Så jag satte igång och sydde dit en ficka som var stor nog för att min telefon inte ska ramla ur. Det är första gången jag syr dit en ficka på en kapa. Jag var lite nojig över hur det skulle bli. Men det blev helt okey.


Sen var det där med att synas i mörkret. Jag sydde dit ett reflexband i nederkant i bak samt längst ut på ärmarna där det redan satt dekorativa spännen som bara var där för att vara "snygga". Att sy i reflex är lite skumt när man är van att sy i ylle eller linne. Kändes som om varje stygn skulle slita upp materialet. Men det funkar rätt bra. Inga snygga sömmar direkt. Dock funktionellt.


Någon dag ska jag kanske fixa kragen så jag kan vika upp den och knäppa den runt huvudet vid dåligt väder. Vi får se.

2 kommentarer:

  1. Jag köper reflexband som man stryker på med strykjärn. Funkar rätt bra o man slipper sy. Hehe

    SvaraRadera
  2. Så bra! Det fanns inte där jag köpte mina tror jag. En fördel med att sy fast är att det är nog lättare att ta bort dem sen när de inte funkar längre.

    SvaraRadera